MEDIEnyt

Spritnye gymnasieelever har fået at vide, at de ikke får karakterer i to år

»Vi vil meget gerne være med til at finde ud af, om karakterer giver et forkert fokus på tal frem for læring for eleverne. Min påstand vil være, at hvis man kan skabe et større fokus på selve indlæringen, vil eleverne kunne klare sig endnu bedre«, siger rektor Sune Bek.

Læs artikel i Politiken 15/08/2017

 

Cand. mag.: En dag får vi brug for læge-bjergbestiger-kokke

"Min datter på knap fire vil være »læge-bjergbestiger-kok«. Den voksne i mig tænker: »Det kan man jo ikke!«. Men hvad ved de voksne egentlig? Selv om mange gerne vil give indtryk af det, er evnen til at se ind i fremtiden ikke noget, der opstår med alderen."

Læs artikel i Politiken 06/08/2017

 

Morten Albæk: Hellere karakterfuld end høje karakterer

For filosof og erhvervsmand Morten Albæk er det langt vigtigere at være karakterfuld end at få høje karakterer. Hans egne karakterer var ikke mere end gennemsnitlige, men i hjemmet lærte han den vigtigste lektion: At kende sig selv og være menneskelig. Står det til Albæk skal selverkendelse være den røde tråd i skolesystemetmet

Læs artikel i Børsen 06/08/2017

 

Tesfaye: I stedet for en masse psykofarmaka vil jeg anbefale mange unge at blive håndværkere

 "Håndværksfag kan være mindst lige så dannende som bøger og teori, fastslår Mattias Tesfaye (S) på årets Sorø-møde."

Læs artikel i Politiken Skoleliv 02/08/2017

 

Karakterer er købmandens logik – de bør fylde mindst muligt hos børn og unge

"At uddanne sig bør ikke være et spil, hvor det vigtigste er at vinde, selvom det mange steder ligner det til forveksling. Dertil er viden og kundskaber for betydningsfuldt til, at det kan reduceres til en kamp eller en selskabsleg, hvor der skal kåres vindere og tabere."

Læs artikel i Berlingske 14/06/2017

 

Drop IT-hysteriet: I min skole havde vi elektronik

Gasblå i hovederne og steppende på en imaginær brændede platform af skræmmende fremtidsrobotter, kræver eksperter og politikere, at skoleeleverne skal fylde deres hoveder med mere og mere IT. Ellers kommer vi bagud.

Læs artikel i Berlingske 14/06/2017

 

Vi bilder os selv og vores unger ind, at et rigtigt liv kun er et godt liv, men det er løgn

"Som psykolog møder jeg konstant unge, som er styret ind i kvartvejskriser på tærsklen til voksenlivet. De glemmer, at livet ofte er tungt og gråt, og at de pæne billeder på Instagram kun er en brøkdel af sandheden"

"Der er ved Gud ikke meget hjælp at hente på de sociale digitale platforme, når boblen brister og vi har allermest brug for at blive mindet om, at vi ikke er forkerte, skriver kronikøren."

Læs artikel i Information 18/04/2017

 

Skal skolen danne mennesker eller væbne konkurrencestatens soldater? Ingen af delene, siger forskere nu

"Når man arbejder med læringsmål, går meget tabt,” siger hun. ”Man har ikke fokus på alt det, de også har lært, som at samarbejde, eller at de har fået en aha-oplevelse. Eleverne reflekterer ikke ret meget over det, når de vælger, om de kan eller ikke kan. Det retter kun opmærksomheden mod en overfladisk læring.

Læs artikel i Zetland 05/04/2017

 

Det, at du kan gå på Facebook eller se en video eller google noget - det kan vores hjerne simpelthen ikke styre

Digital dannelse, hvis man skal tale om en sådan, handler ikke om at kunne Google sig hurtigt til oplysninger eller beherske diverse platforme, mener Jesper Balslev. Det handler om det modsatte. Om ikke altid at være koblet på nettet og om at tænke selvstændigt.

Læs artikel i Berlingske 04/04/2017

 

Dansk it-pioner: Betragt it i undervisningen som en distraktion

Hver time, der er brugt på at lære et barn Word eller Google, kunne være brugt på noget andet: historie, litteratur, matematik, biologi, fransk, gymnastik eller en tur i skoven. Kun hvis den tid, der bruges på it, hjælper med den bredere uddannelse, er den godt brugt. It er et værktøj, ikke et mål i sig selv.

Læs artikel i Information 27/03/2017

 

Karaktersystemet er en hovedløs 12-talsjagt

I gymnasiet har eleverne alt for meget fokus på at jagte 10- og 12-taller. Derfor bør undervisningen koncentrere sig meget mere om at give eleverne faglig feedback. Det viser en ny rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut, som Politiken beskrev i denne uge.

Læs artikel i Politiken 24/03/2017

 

»Det er lidt grænseoverskridende«: Her kan læreren kommentere elevens skriftlige opgave inden sidste punktum

En af grundene til, at man på skolerne oplever et behov for at udvikle feedbackpraksis, er, at karaktersproget er stærkt for både elever og lærer. Nogle elever har en tendens til at se feedback som en bedømmelse frem for en hjælp til at komme videre i deres læreproces«, siger Sarah Richardt Schoop fra EVA, der er leder af forskningsprojektet.

Læs artikel i Politiken 21/03/2017

 

Kritik: Vi digitaliserer børn og unge i blinde

Camilla Mehlsen ser dog også en voksende modreaktion komme nedefra. I oktober problematiserede flere forældre på Bornholm for eksempel, at alle øens skolelever fik udleveret iPads, og i Svendborg har børnehaven Askelæs bestyrelse nægtet at opfylde kommunens krav om indførelse af it i alle daginstitutioner. Andre steder har skoler selv indført mobilfri skoledage eller frikvarterer. Nogle begrundelser har været, at de unge bliver afhængige af iPads, bruger de digitale medier til spil og nedprioriterer socialt samvær.

Læs artikel i Kristeligt Dagblad 17/03/2017

 

Psykolog og forfatter: Smartphones og tablets gør os afhængige som narkomaner

Jeg mener, at det er ganske skadeligt. Vi kan f.eks. se, at børn, der sidder med en skærm i hænderne gennem det meste af deres barndom, har sværere ved at tilegne sig grundlæggende menneskelige egenskaber såsom at vise medfølelse og at kommunikere ansigt til ansigt. Når en hel generation af børn bruger mere tid end nogensinde på at glo ned i en skærm, er der en reel risiko for, at de bliver mindre empatiske og socialt velfungerende, når de bliver voksne.

Læs artikel i Politiken 17/03/2017

 

Droppede universitetet for at blive håndværker: »Jeg gad ikke sidde bag en computer resten af mit liv«

Jeg er vokset op på en gård i Midtjylland med meget plads, og jeg har altid godt kunnet lide at have gang i alle mulige projekter. Men her kunne jeg ikke lave noget som helst praktisk hverken på mit studie eller i min lejlighed. Det savnede jeg i min dagligdag.

Læs artikel i Berlingske 17/03/2017

 

Vi taler om flugten fra folkeskolen, men glemmer noget vigtigt. Er debatten blevet skæv?

For nylig råbte medier og politikere igen op om “flugten fra folkeskolen”. Men graver man lidt dybere, er historien mere nuanceret. En professor mener, at tallene var misvisende – og vigtigere: at det forplumrer en af vores væsentlige debatter. Er vi blevet så besatte af fortællingen om en folkeskole i krise, at vi glemmer den mangefarvede virkelighed?

Læs artikel i Zetland 17/03/2017

 

Erhvervslivet advarer: Vi skaber for mange akademikere - nu skal de unge have ren besked

Nu skal der rettes op på det skæve uddannelsesvalg, mener flere aktører. Folkeskoleelever skal have klar og ærlig besked om deres evner og høre unge fortælle om andre valg end gymnasiet.

Læs artikel i Berlingske 17/03/2017

 

12-talspige: Vi skal have mere kvote 2 og færre af min slags

Karakterer siger ikke ret meget om hverken kompetencer, motivation eller mål. Så øg kvote-2-optaget i stedet for at vælge 12-talspiger som mig.

Læs artikel i Politiken 15/03/2017

 

Tillykke, du er praktisk begavet

Det er en god idé at lade folkeskoleelevernes praktiske evner indgå i bedømmelsen af deres uddannelsesparathed. Men i dag indeholder udskolingen stort set ingen praktiske fag. Så med mindre der kun er tale om symbolpolitik, skal undervisningen lægges radikalt om.

Læs artikel i Information 13/03/2017

 

Et menneskes potentiale kan ikke kun gøres op i karakterer

Når man søger job, skal man til samtale og i nogle tilfælde også tests for at sikre, at man har den rette profil til arbejdet. SDU går nu i spidsen for, at uddannelserne også tænker i de baner.

Læs artikel i Politiken 06/03/2017

 

Ny forskning: Børn sover dårligere, når de bruger mobil eller iPad før sengetid

Ny international forskning efterlader ringe tvivl om, at det er enormt skadeligt for børns søvnmønster, hvis de tilbringer for meget tid med en smartphone eller tablet inden sengetid.

Læs artikel i Politiken 27/02/2017

 

Lad os gøre folkeskolen klar til fremtiden

Tiden er løbet fra en folkeskole indrettet på at ensrette vores børn til fodsoldater i konkurrencestaten. Fremtiden er én af forandring og uforudsigelighed, og det skal præge fremtidens folkeskole.

Læs artikel i Politiken 22/02/2017

 

Alternativet vil afskaffe karakterer og eksamener

Men den enkelte skole kan fravælge den klassiske eksamensform, hvor man sidder fire timer og skriver et essay og får en karakter, og i stedet lave et forløb over flere måneder, som ender med en vurdering. Steiner-skolerne opererer jo i dag med såkaldte vidnesbyrd til deres elever frem for karakterer, hvilket er en mulighed.

Læs artikel i Information 22/02/2017

 

Alternativets nye skolepolitik

Grundskolen er en af de vigtigste dannelsesmæssige, demokratiske og sociale institutioner i vores samfund. Dels er skolen med til at skabe muligheder og opbygge mennesker, menneskelige relationer og meningsfulde fællesskaber. Og dels er skoletiden afgørende for, at børn og unge videreudvikler deres viden, kompetencer samt sociale og kulturelle kapital. 

Læs artikel hos Alternativet 22/02/2017

 

Folkeskolen bliver bedre af frie skoler

Så er det oppe igen. Spørgsmålet om hvorvidt de frie skoler - privatskoler, lilleskoler og friskoler - står i vejen for fællesskabet og undlader at tage ansvar ved at overlade de vanskeligste elever til folkeskolen.

Læs artikel i Fyens.dk 21/02/2017

 

Uddannelses­forsker: Vi har et testsystem fra det forrige århundrede

Uddannelsesforsker Andy Hargreaves kritiserer testmani og anbefaler fokus på lærerne. Fordi det virker.

Læs artikel i Politiken 20/02/2017

 

Folkeskolelærer: Vi tester dem i hoved og røv. I hele skolen. Så meget, at vi glemmer det hele barn

Vi har et eksamenssystem fra det forrige århundrede. Et system, der vurderer elevens faglighed. Ikke kreativiteten. Ikke det hele menneske.

Læs artikel i Politiken 20/02/2017

 

Hvad går tabt, når vi ikke længere skriver i hånden?

Journalist Morten Mikkelsen greb undtagelsesvis kuglepennen i sin jagt på håndskriftens hemmeligheder. Han fandt ud af, at noget personligt og væsentligt går tabt, når stadig flere vælger tastaturet frem for håndskriften.

Læs artikel i Kristeligt Dagblad 02/2017

 

Skolepiger: Indirekte er 12-tallet blevet det eneste rigtige

Når man i klassen er færdig med et forløb, taler man som regel om, hvilken karakter man har fået, og ikke, hvad man har lært.

Læs artikel i Politiken 10/02/2017

 

De unge er ikke dovne, de er tømt for energi

Ifølge Testrup Højskoles nye forstander, Simon Axø, er Danmark blevet et ’optimeringsregime’, hvor borgerne skal gøres så produktive som muligt for at finansiere statens overlevelse, mens almen dannelse og menneskelig nysgerrighed er forkastet. 

Læs artikel i Information 04/02/2017

 

Unge bliver stressede: Kapløbet om fremtiden starter allerede som 15-årig

Vi har med en generation at gøre, der er veldisciplineret, og har blikket stift rettet imod fremtiden. Men som også risikerer at blive syge af det, siger ungdomsforsker.

Læs artikel i Politiken 30/01/2017

 

Tablets er som cigaretter: Vores børn er viljeløse, asociale slaver af deres iPads

I den ekstatiske glæde over tabletcomputerens mange anvendelsesmuligheder glemmer vi, at den kan skabe lige så mange problemer, som den løser. Især i skolerne bør advarselslamperne blinke.

Læs artikel i Politiken 29/01/2017

 

Verdens største eksperiment er lavet i Danmark: Musikalske børn har en fordel i skolen

Børn, der spiller et instrument eller går til sangundervisning, er bedre rustet til at lære andre færdigheder som at læse og regne.

Læs artikel i Politiken 26/01/2017

 

Når karakterer knækker unge

Problemet med det stigende fokus på karakterer fra folkeskole til ph.d. rammer ikke kun de svage elever. Også de stærkere elever mister friheden til at fejle og dermed lære, peger forskere og gymnasielærere på. Løsningen på det hæsblæsende karakterræs i gymnasiet kan derfor være færre karakterer.

Læs artikel i Information 25/01/2017

 

Gymnasieelever er lige så stressede som de 20 pct. mest stressede voksne

Der bliver lagt op til, at det er resten af ens liv man kæmper for … hvis du ikke får de gode karakterer nu, så er det bare øv-bøv, så må du blive skraldemand …

Læs artikel i Information 23/01/2017

 

Minister vil vurdere skoleelevers evner med hammer, saks og pensel

Folkeskolens vurdering af elevernes uddannelsesparathed skal ændres, så det ikke kun er elevernes boglige evner, der vurderes, men også deres praktiske anlæg. Undervisningsministeren vil ligestille håndværksfag med skolens boglige fag.

Læs artikel i Berlingske 21/01/2017

 

Nu begynder iPad-børnene i skole - hvad gør vi?

Man kan tale meget og længe om inklusionsstrategier og børn med diagnoser. Men hvad hvis den helt store udfordring er børn, som ikke har bevæget sig nok? Mangler sociale færdigheder? Og som er blevet underholdt fra morgen til aften af fragmenteret leg på iPad'en?

Læs artikel i Berlingske 20/01/2017

 

Befolkningen - især de unge - vil helst læse på papir

At de unge og såkaldt digitalt indfødte borgere skulle have en forkærlighed for at læse længere tekster på iPads, en bærbar eller smartphone ser ud til at være en myte. I undersøgelsen siger hele 83 procent af de adspurgte 18-29-årige, at de foretrækker at læse de længere tekster på papir.

Læs artikel i Politiken 17/01/2017

 

Omveje førte tilbage til sangen

Hun har stået på scenen med operastjernerne Roberto Alagna og Angela Gheorghiu og vundet guld ved kor-OL i Kina, men det var Mozarts "Requiem", der fik sopranen Mette-Maria Øyen til at vælge operavejen. Musikken har fulgt Mette-Maria Øyen, siden hun kom i en Rudolf Steiner Skole, hvor musik hørte til pensum fra første klasse...

Læs artikel på Fyens.dk 15/01/2017

 

Merete Riisager: Frie skoler er en vigtig del af dansk skoletradition

DEBAT: Vi styrker ikke folkeskolen ved at straffe de frie skoler. Derfor prioriterer regeringen frit skolevalg og forskellighed i grundskolen – med både folkeskoler og frie grundskoler, skriver undervisningsminister Merete Riisager (LA).

Læs artikel i Altinget 11/01/2017

 

Willerslev om Pisa-test: Den tester kun korrekte svar - det kan vi ikke leve af

De danske elever klarede sig bedre i den nye Pisa-test, der blev offentliggjort i går, men vi skal ikke blindt glæde os over fremgangen. Undersøgelsen tester nemlig kun elevernes evner til at give korrekte svar, men ikke til at skabe nye, kreative løsninger på problemer.

Læs artikel på DR.dk 07/12/2016

 

"De vilde ideer skal tilbage i klasseværelset"

"Jeg mener, det er en kæmpe fejltagelse at have så entydigt fokus på gammeldags kompetencer. Der er akut behov for, at vi gør noget drastisk for at få kreativiteten tilbage som en integreret del af undervisningen.

Læs artikel i Politiken 26/11/2016

 

Mennesker og tro: Rudolf Steiners vision

Kunstlærer Ulrikke Stokholm fortæller fra Goetheanum i
Svejst om samspillet imellem livskræfter, arkitektur,
skulptur og i det Steinerske univers.

Hør www.dr.dk/tro 02/11/2016

 

Midt i en god leg

På mandag træder seksårige Phillip William Markert ind i børnehaveklassen, det første af mange skridt væk fra barndommens land. Men endnu befinder han sig i et legeunivers, hvor det gode kæmper mod det onde, hvor alle naturlove er ophævet, og hvor man godt kan sige 'banan, banan' i stedet for farvel.

Læs artikel i Information 09/08/2016

 

Kære elev, strål i dit eget lys

Et nyt skoleår står for døren. Her er mine råd til alle de danske skoleelever, som i disse dage pakker skoletasken og gør sig klar til næste års udfordringer.

Læs artikel i Folkeskolen.dk 07/08/2016

 

Vi gør levende og fantasifulde børn til triste voksne

Vi er ved at tage et stort skridt baglæns, hvor børns egen leg og kultur negligeres. Det haster med at ændre vores syn på børns udvikling.

Læs artikel i Politiken 05/08/2016

 

Sommergæsten på P1: Rane Willerslev

Det nytter ikke noget at have en uddannelsekultur, der lægger vægt på korrekthed. Sådan siger dagens sommergæst, professer i social antropologi Rane Willerslev.

Hør DR netradio P1 28/07/2016

 

Nu kan du få en gymnasial uddannelse helt uden karakterer og eksamener

Juni måned har i mange år været sæson for eksamens-stress, og rigtig mange familier kender til at have et ungt menneske, der er ramt af eksamensangt og -stress. Men det er der mulighed for at slippe for allerede fra næste skoleår. Det skriver Frederiksborg Amts Avis.

Læs artikel i BT 18/07/2016

 

Eksamen er en belastning for børn og unges selvværd

Vi fejrer de gode karakterer og fejer de andre ind under gulvtæppet. Det er jo sjældent 4-tallerne, der begejstret vises frem på Facebook.

Læs artikel i Politiken 25/06/2016

 

Det er blevet hipt at være møbelsnedker

På blot 4 år er antallet af uddannede møbelsnedkere tredoblet. De håndlavede, unikke træmøbler hitter, og bonderøvsmentalitetn lokker de unge med.

Læs artikel i Politiken 09/06/2016

 

Superstudenten, der er træt af karakterer

"Tanken om karakterer har påvirket Andreas Esbjørnsens valg af fag, opgaver og om han rækker hånden på."

Se og læs DR Nyheder 23/06/2016

 

De bløde værdier er opskrift på succes

Tidligere matematiklærer Pasi Sahlberg har, som rådgiver for den finske folkeskole og gæsteprofessor på Harvard, studeret skolesystemer verden over, og beskeden er klar: Den øgede konkurrence, brug af test og standadisering af skolen virker ikke.

Læs artikel i Information 18/04/2016

 

Computers 'do not improve' pupils results, says OECD

Investing heavily in school computers and classroom technology does not improve pupils' performance, says a global study from OECD.

Læs artikel og se indslag fra BBC NEWS 15/09/2015

 

Professor i hårdt angreb: Ud med de pæne 12-tals piger

"Hele det danske uddannelsessystem har spillet fallit og fokuserer lige fra laveste klassetrin i folkeskolen til sidste eksamen på de højere læreranstalter fuldstændigt forkert, lyder kritikken fra professor."

Læs artikel i Berlingske 29/08/2015

 

Danmark har ikke kun brug for 12-tals piger og drenge

"Alle går i dag rundt og siger, at Danmark skal være et innovationssamfund, og at vi kun kan klare os i den globale konkurrence, hvis vi kan få nye ideer og skabe kreative løsninger. Det er jeg fuldstændig enig i. Spørgsmålet er bare, om det uddannelsessystem, vi har skabt, med flere tests og mere og mere fokus på korrekthed, leder frem mod mere innovation. Det mener jeg ikke det gør. Tværtimod."

Læs debat i Politiken 29/08/2015

 

Hold nu op med at nedvurdere håndværksfagene

"Vi skal gøre op med, at gymnasiet er den eneste vej. Men det er svært, når næsten alle pædagoger, lærere, journalister og politikere selv er kommet ad den vej og ikke kender andre."

Læs debat i Politiken 18/05/2015

 

Gymnasiet er blevet en pølsefabrik

"Vi har erstattet nysgerrigheden til at lære med et karakterræs uden ende."

Læs debat i Politiken 28/04/2015

 

Vi unge må gøre oprør og redde hinanden

"Fremddriftsgenerationen skal sige fra og sætte 100.000 revolutioner i gang."

Læs debat i Politiken 18/04/2015

 

Giv vores børn og unge et liv uden test og prøver

"Børn bliver bedre af at få meningsfuld vejledning i, hvordan de selv kan mestre det, som de er motiverede for at udvikle."

Læs debat i Politiken 07/04/2015

 

Godt nyt for flittige tumper

"Også regeringens Kvalitetsudvalg har anbefalet, at optagelsessystemet ændres, så andre parametre end karakterer bliver mere udbredt."

Læs artikel i Politiken 03/03/2015

 

Når karakteren trumfer nysgerrigheden

"Jeg ved godt, at mit karaktergennemsnit fra gymnasietiden ikke er meget værd om få år, når jeg er videre i uddannelsessystemet  - men lige nu er jeg defineret af det lille tal. Men jeg undrer mig over, hvorfor karakteren skal øve så meget indflydelse i gymnasietiden for så mange."

Læs debat i Berlingske 27/02/2015

 

Blå Blok vi give private gymnasier mere frihed

"Mens de frie grundskoler har rig mulighed for at tilrettelægge fag og pædagogisk indgangsvinkel, er de private gymnaiser i dag underlagt stort set samme rammer som de offentlige gymnasier."

Læs artikel i Berlingske (Politiko) 13/02/2015

 

De slette karakterer

"Håbet om et nødvendigt oprør beskæmmer ingen."

Læs debat i Information 31/01/2015

 

Afskaf karakterer i folkeskolen

"Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, som de kan. 

Sådan lyder mål nummer ét for den danske folkeskole. Tager man dét alvorligt, bør man afskaffe karaktergivning. Forskningen viser, at karakterer hverken gør skoleelever gladere eller klogere."

Læs leder i Information 27/01/2015

 

Grisen bliver jo ikke tungere af at blive vejet

"Intet tyder på, at karakterer gavner folkeskoleelevers indlæring. Tværtimod gør de små tal de fleste elever pressede og umotiverede, og en ny undersøgelse peger på, at børn fra karakterfri skoler klarer sig lige så godt som andre elever. Alligevel er karakterer mere i fokus end nogensinde. Information har besøgt en af landets 31 karakterfri skoler."

Læs artikel i Information 26/01/2015

 

Start med helt at afskaffe karakterer i folkeskolen

"For det første skal man helt afskaffe karakterer i folkeskolen. Mindre end hver tiende folkeskoleelev får noget positivt ud af at få karakterer; for de fleste har karaktererne ingen effekt, mens de for alt for mange elever har en negativ og demotiverene effekt. Så hvorfor overhovedet uddele karakterer i folkeskolen - og siden bruge dem som sorteringsmekanisme på ungdomsuddannelserne?"

Læs debat i Politiken 20/01/2015

 

Ny bog: Tidligt læringsfokus forringer udbyttet for små børn

"Professeor Dion Sommer har undersøgt, hvad børn lærer mest af: En helhedsorienteret pædagogik eller fokus på tidlig målstyret læring. Undersøgelsen viser, at der både socialt og fagligt er store positive langtidseffekter ved en bredere tilgang til børnene." 

Læs artikel fra Folkeskolen 19/01/2015

 

Lektor: Lad nu børn være børn!

"Det bekymrer mig, at vi i stigende grad ser børn som fremtidens kapital, siger lektor Grethe Kragh-Müller."

Læs debat i Politiken 18/01/2015

 

Lad os stoppe karakterkrigen

"Jeg startede i 1.g. efter sommerferien. Jeg gik ind til min nye ungdomsuddannelse med følelsen af, at jeg nu skulle bruge de næste tre år af mit liv på at udvikle mig som individ både fagligt og på det personlige plan. Jeg gik ind med formodningen om, at gymnasiet var en platform, hvorfra unge individer var i stand til at gro, vokse og lære."

Læs debat i Information 06/12/2014

 

Sofie Carsten Nielsen, ved du, hvorfor er himlen blå?

"Vi taler mindre og mindre om de store spørgsmål, selv om vi mere end nogensinde har mulighed for og frihed til at diskutere dem. I stedet går det hele op i vækst og leverpostejmadder til dem, der står tidligt op. Sofie Carsten Nielsen, hvorfor vil du inficere universitetsverdenen med den sygdom?"

Læs debat i Information 05/12/2014

 

Generationen, der gør sin værdi op i tal

Der er andet her i livet end karakterer og faglig viden, prædiker vores lærere og forældre. Men budskabet har dårlige odds i en generation, der ved, at det i konkurrencesamfundet ikke er ok bare at være ok.

Læs debat i Information 01/12/2014

 

Nationale test gavner hverken elever eller lærere

"Den nye folkeskolereform har givet de nationale test af elever en central placering i den danske skolepolitik. Men testene, der har kostet 150 mio. at udvikle, fungerer dårligt, mener kritikere. De giver upræcise resultater og kan ikke bruges som redskab til at tilrettelægge undervisningen, lyder kritikken blandt andet."

Læs artikel fra Information 17/11/2014

 

Ny bog: Tal og tests ødelægger de danske uddannelser

"Vi bør afskaffe karakterer i folkeskolen, stoppe PISA-test og droppe nationale test af eleverne, mener journalist og forfatter Poul Aarøe Pedersen. Tal, test og målinger ødelægger de danske uddannelser."

Læs artikel fra Information 28/10/2014

 

I skolen konkurrerer vi bare om tomme tal

"Elever kan i dag nøjes med at kradse i overfladen i stedet for at gå i dybden med deres arbejde."

Læs debat i Politiken 06/06/2014

 

Den kreative (skole)klasse

"Vi skal på barrikaderne for at kræve en undervisning, der tilgodeser både hånd og ånd. Til gavn for de socialt udfordrede. Men allermest for fremtidens stærke vidensarbejdere."

Læs debat i Information 03/06/2014

 

Studerende får brug for talegaver fremfor karaktersnit

"En god karakter er ikke lig med optagelse på drømmeuddannelsen for fremtidens studerende. Flere uddannelser vil holde optagelsessamtaler i stedet for at kigge på karakterer, og det skal forebygge frafald."

Læs artikel fra DR 02/06/2014

 

Afskaf eksaminer og karakterer

"Hvad er det værd at have et karaktersystem, hvis det bliver et mål i sig selv at score høje karakterer?"

Læs kronik fra Politiken 27/05/2014

 

Rituel undervisning dæmper støj og uro

"Ro i klassen har man opnået med en blanding af disciplin og kreativitet."

Læs kronikken fra Politiken 09/04/2014

 

Karakterer er for de dovne og umotiverede

"Mangler man som jeg oprigtig motivation til at studere, er karakterer et håndgribeligt pejlemærke i den akademiske tåge. Men de fremmer hverken læreiver eller nysgerrighed."

Læs debat i Information 27/03/2014

 

Barnet i systemets tjeneste

"Måleiveren forplanter sig fra skolen ned i vuggestuen og videre til forældrene. Nogle steder bliver de ligefrem bedt om at vurdere deres børn efter kontrolskemaer. Resultatet er en begyndende udhulning af forældrerollen og børn, der styres af en ydre kontrol i stedet for at udvikle en indre målestok."

Læs kronikken fra Information 15/01/2014

 

Ingen bliver motiveret af at få 02

"To skolefolk foreslår eksamensfri grundskole.
De mener, eksamen er misforstået motivation og efterlyser en grundskole, der har fokus på at skabe uddannelsesglæde."

Læs debat fra Information 03/12/2013

 

Dragende og opdragende

Et besøg på Rudolf Steiner seminariet
Audonicon i Skanderborg. 

Hør radioudsendelsen fra DR P1, Stedsans 21/11/2013

 

Kan man klippe i vand?

"Barnets udgangspunkt er konkret, sanseligt og legende. Jo mere, desto bedre. Hvis lærerne tør medtænke dét i deres undervisning, er en stor del af problemet med de umotiverede elever løst."

Læs debat fra Information 02/08/2013

 

Vi sjofler håndens arbejde

Artikel med fokus på håndværksmæssige fag i skolen.

Læs debat fra Politiken 17/08/2013

 

Off-line skolen i Silicon Valley

"Skal børn lære at bruge iPad, smartphone og computer fra de er helt små? ..."Nej", lyder det fra Silicon Valley, hvor flere ansatte hos de store teknologivirksomheder sender deres børn på såkaldt Waldorfskole, der underviser efter Rudolf Steiners principper."

Læs artiklen fra dr.dk 07/06/2013

 

 Motivation er kimen til indlæring

"Musikundervisning drejer sig ikke blot om glæde, motivation og sammenhold, men har altså en indlæringsmæssig funktion, fortæller hjerneforsker Ann-Elisabeth Knudsen."

Læs artiklen fra MUSIKEREN 27/01/2011

 

ARKIV

 

Rudolf Steiner pædagogik?

Fire artikler fra tidsskriftet Steinerskolen der på forskellig vis kan gøre dig klogere på Steinerpædagogik 10/09/2012:

Hvad er det man har valgt, når man sætter sine børn i en Rudolf Steinerskole?

Hovedfagstimen

Faglig fordybelse - fra sansning til tænkning

Læreren bestemmer det hele!?

 

background image
Kontakt