LEVE HELHEDEN

thomas-uhrskov

Thomas Uhrskov er vild med at forlænge barndommen så meget som muligt. “Som 14-årig spurgte jeg stadig mine kammerater om de “kunne lege”. I dag ryger ordet “lege” ud af børns ordforråd, når de er 9 år.”

“Jeg tror at vi skal se skolen som meget andet end et sted, hvor man lærer et bestemt pensum. Skolen er også styrende for, hvordan vi i resten af vores liv kommer til at lære. Og her har Steinerpædagogikken meget at byde på. Den lidt gammeldags, spørgende og noget langsomme undervisningsform med mange gentagelser viser sig at skabe en stor interesse hos børnene. Jeg vil hellere have, at mine børn er “interesserede og engagerede”, end at de partout skal kunne lære og dividere inden 2. klasse.”

“Det har været sjovt at opleve, at selv om personerne i bogen Leve helheden er meget forskellige, så er det nogle af de samme ting, de fremhæver. De interviewede snakker om, at deres skolegang har gjort dem interesserede, engagerede, viljesstærke og kreative i deres tænkning. ”

Thomas Uhrskov, der er journalist og far til tre børn på Rudolf Steiner Skolen Kvistgård, har samlet 15 interviews med udgangspunkt i spørgsmålet: Hvad fik de med fra Steinerskolerne, som var langtidsholdbart?


-Hvad mener Andreas Schleicher, direktør for OECDs PISA-undersøgelser, om uddannelse og om Steinerskoler?


-Hvad mener Godi Keller, tidl. Steinerseminarielærer – nu ”Pøbelprojektet” Oslo, om uddannelse og om Steinerskoler?


-Hvad mener Steen Hildebrandt, professor ved CBS, om uddannelse og om Steinerskoler?

 

Bogen kan købes på vores skole eller du kan læse den her ...

 
background image
Kontakt