HØNSEHUSET

Juni 2013

Skolen har haft et hønsehus siden sommeren 2012. Dorte Watt, lærer på skolen, fortæller her lidt om, hvordan idéen til hønsehuset opstod, og hvorfor det passer fint ind med hønsepasning i 3. klasse. Vi får også historier fra livet som hønsepassere.

hoensehuset 1

Dorte Watt fortæller:

Ideen med høns fik jeg fra Michaelskolen (Rudolf Steinerskole i Herlev), hvor 3. klasse har holdt høns i flere år. Jeg synes, at det faldt godt sammen med hjemstavnslæren i 3. klasse, og ville gerne bidrage til at det klassetrin bliver et år, hvor nogle af de gamle rytmer fra bondelivet kommer i spil. Der er også tradition for, at børnene på en eller anden måde er med i en byggeproces i 3. klasse, og således var der tale om to fluer med ét smæk.

Forældrene var nemme at få med på ideen, og byggeriet af hønsehuset foregik op til sommerferien 2012 og på Sommerstævnet i begyndelsen af sommerferien. Det var en forælder med forstand på hønshold, som tegnede hønsehuset. Efter sommerferien blev der bygget videre, og 3. klasse var på skift med Pete (lærerpraktikant) ude og bygge hønsegård i hovedfag i tiden op til efterårsferien.

hane gaar

Vi lagde hønsegården tæt op ad børnehaven (Lindeblomst), så de små børn også kunne få glæde af hønsene, og der står tit nogle af børnehavebørnene og følger med hen over hegnet.

Historien, om hvilke høns der flyttede ind i hønsehuset, er lang og meget underholdende, og kan læses her, men det endte med, at det blev helt andre høns, der kom til at bo i hønsegården, end det vi først regnede med. Hønsene fik vi fra venlige forældre på skolen. Vi havde en overgang fem høns, men én døde, og én viste sig at være en hane, så vi har nu tre høner tilbage:

 

Bente

- en stor brun høne, som bestemmer over flokken - lægger store æg

Bente

 

Tulle

- en lille rød dværghøne - lægger små æg

Tulle

 

Pjuske

- en mellemstor spættet høne med strittende fjer omkring halsen, hun lægger blålige æg.

Pjuske

 

Det er altså blevet en blandet landhandel, og på den måde kan børnene se, hvilken høne de enkelte æg kommer fra. Det går de meget op i.

3 hns

Da hønsene flyttede ind i hønsehuset, satte vi dem ind sent om aftenen, så de kunne falde i søvn, og på den måde lettere finde sammen som flok, uden at slås alt for meget, og det gik fint. Men vi ville have hængelås på hønsegården, så vi var sikre på, at der ikke var nogen, som lukkede dem ud i weekenderne. Det gav lidt udfordringer. Den første morgen havde en af drengene låst en pige inde i hønsegården og smidt nøglen - en meget lille nøgle - ned i en stak brædder. Det endte med, at hun måtte kravle ud gennem hønsenes lille lem i hønsehuset. Så skaffede vi en kodelås, men efter fem timer var koden ved et uheld - i leg - blevet ændret, og det lykkedes os aldrig at gætte den nye kode. Kim, pedellen, måtte derfor skære låsen af med en vinkelsliber. Nu har vi en lås med en nøgle med en lang snor.

hoensehuset 2

To elever i 3. klasse er hønsepassere i 14 dage ad gangen, og får i den periode æggene med hjem. De sørger for vand og foder, og tager eventuelt køkkenrester med hjemmefra. Børnene føler sig priviligerede, fordi det er forbeholdt 3. klasse at komme ind til hønsene. To fædre i klassen fungerer som hønseansvarlige. Det fungerer godt, at klassen passer hønsene i hverdagen, og at rengøringsholdet passer dem i weekenden. I ferierne går hønsevagten på skift.

Det er tanken, at hønsene følger 3. klasse. Efter sommerferien er det derfor den nye 3. klasse, der overtager hønsene, og klassen vil udvide flokken med to høner mere. De to nye høner er tidligere bur-høns, som nu skal prøve livet som frie høns med plads, frisk luft og mulighed for at skrabe i jorden. Hønsehuset er beregnet til 10 høns.

background image
Kontakt